Cyberatak na firmę przez słabe hasło

2 lipca 2025 r. media branżowe poinformowały o upadku brytyjskiej firmy transportowej KNP Logistics, która padła ofiarą ataku ransomware grupy Akira. Incydent miał miejsce po tym, jak cyberprzestępcy odgadli słabe hasło pracownika, uzyskując dostęp do systemów i szyfrując kluczowe dane operacyjne. W wyniku ataku przedsiębiorstwo zostało zmuszone do zwolnienia 730 z 900 pracowników i zakończenia działalności.
Spis treści
ToggleWedług źródeł BBC, firma nie posiadała kopii zapasowych możliwych do przywrócenia ani środków (grupa Akira żądała 5 mln funtów okupu), co uniemożliwiło dalsze funkcjonowanie.
Takie ataki mają miejsce również w Polsce
Grupa Akira była wcześniej odpowiedzialna za ataki m.in. na SMYK i Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Problem dotyczy także polskich firm, a liczba incydentów rośnie z roku na rok.
Mimo to, większość firm w Polsce wciąż nie posiada cyberubezpieczenia ani skutecznych procedur planu ciągłości działania.
Boisz się kar RODO? To nie tego powinieneś się bać.
Statystyki mówią jasno: ryzyko cyberataku jest 100 razy wyższe niż np. pożaru czy oszustwa kontrahenta – a mimo to cyberubezpieczenie nadal nie jest standardem.
W wielu przypadkach to właśnie ubezpieczenie cybernetyczne stanowi jedyną możliwość szybkiego działania i przetrwania organizacji w warunkach pełnego paraliżu cyfrowego.
Jej zadaniem nie jest wyłącznie ochrona przed konsekwencjami wycieku danych. Dobrze skonstruowana ochrona obejmuje:
🔹 Natychmiastowe wsparcie specjalistów IT w razie incydentu
🔹 Pokrycie kosztów odtworzenia danych i systemów
🔹 Pomoc prawną oraz PR kryzysowy
🔹 Pokrycie strat finansowych wynikających z przestoju
🔹 Ochronę przed roszczeniami klientów, pracowników i organów nadzorczych
🔹 Pokrycie okupu (tam, gdzie jest to zgodne z przepisami)
Chcesz wiedzieć, co by się stało, gdyby taka sytuacja dotyczyła Twojej firmy?
Pomagamy firmom ocenić ich podatność na ryzyka cybernetyczne oraz dobrać polisę adekwatną do profilu działalności – taką, która faktycznie zadziała w sytuacji kryzysowej.
Oferujemy kompleksowe wsparcie:
od analizy potrzeb,
przez negocjacje z ubezpieczycielami,
aż po pomoc w likwidacji szkód i utrzymaniu ochrony/
