Gwarancja ubezpieczeniowa usunięcia wad i usterek

Kancelaria brokerska
Janowski i Wspólnicy

Po zakończeniu prac, perspektywa pojawienia się wad może budzić niepokój. Właśnie wtedy z pomocą przychodzi gwarancja ubezpieczeniowa usunięcia wad i usterek. To zobowiązanie, które chroni Cię nawet wtedy, gdy wykonawca odmówi lub nie będzie mógł naprawić problemów. Dzięki temu inwestor czy beneficjent nie ponosi kosztów i zyskuje pełne bezpieczeństwo nawet po przekazaniu projektu.

Gwarancja ubezpieczeniowa usunięcia wad i usterek

Czym jest ten rodzaj ubezpieczenia?

Wykonawca często jest zobligowany umową do zabezpieczenia ewentualnych roszczeń inwestora w przypadku nieusunięcia wad i usterek w ramach udzielonej gwarancji jakości lub rękojmi za wady. Najprostszą formą takiego zabezpieczenia jest kaucja w postaci określonej kwoty pieniężnej. Po cóż jednak blokować własne środki finansowe, jeśli towarzystwa ubezpieczeniowe posiadają w swojej ofercie ubezpieczeniową gwarancję usunięcia wad i usterek. Najprościej ujmując, gwarancją usunięcia wad i usterek nazywa się zobowiązanie gwaranta do zapłacenia określonej kwoty w przypadku nie wywiązania się z zobowiązań wynikających z tytułu rękojmi za wady fizyczne lub prawne.

Komu jest dedykowana ta forma zabezpieczenia?

Gwarancja usunięcia wad i usterek jest formą zabezpieczenia dla inwestora – podmiotu gospodarczego, który na podstawie zawartej umowy, dotyczącej wszelkich usług, wykonuje zobowiązania w niej zawarte. Tenże wykonawca jest zobligowany do złożenia zabezpieczenia na wypadek, gdyby nie wywiązał się należycie lub nie wykonał zobowiązań wynikających z gwarancji jakości oraz rękojmi za wady. Zleceniodawcą gwarancji jest wykonawca tej umowy, a jej beneficjentem tzn. podmiotem, który jest uprawniony do uzyskania gwarancji jest podmiot, który zlecił wykonanie usługi. Gwarantem zaś jest towarzystwo ubezpieczeniowe.

Przedmiot zabezpieczenia

Gwarancja zapewnia środki finansowe przeznaczone na usunięcie wad i usterek powstałych w przedmiocie zawartej umowy, w zakresie udzielonej przez wykonawcę gwarancji jakości oraz rękojmi. Towarzystwo ubezpieczeniowe bierze na siebie obowiązek wypłaty kwoty gwarancji w sytuacji, gdy wykonawca umowy zawartej z inwestorem nie usunie lub usunie w sposób niewłaściwy wady i usterki powstałe po zakończeniu kontraktu.

Suma gwarancyjna i okres trwania gwarancji

Suma gwarancyjna stanowi zwykle 30% kwoty wpłaconej na należyte wykonanie umowy. Natomiast okres trwania gwarancji jest określony każdorazowo w specyfikacji warunków zamówienia. Ustawowy termin, gwarantowany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych, wynosi 5 lat oraz dodatkowe 15 dni na zwolnienie gwarancji. Zdarza się jednak, iż okresy gwarancji odbiegają od tych postanowień, co reguluje się w zawieranych umowach.

Dla kogo gwarancja ubezpieczeniowa usunięcia wad i usterek?

Najczęściej sięgają po nią:

  • wykonawcy i podwykonawcy w branży budowlanej, instalacyjnej, montażowej i remontowej

  • firmy, dla których wymagany jest długi okres rękojmi lub gwarancji jakości

  • wykonawcy, którzy chcą uniknąć blokowania gotówki na zabezpieczenia i zachować płynność finansową

Zabezpiecz jakość już dziś – prosto i bez zbędnych formalności

Chcesz skupić się na realizacji projektów, a nie procedurach? Skontaktuj się z nami – pomożemy przygotować gwarancję usunięcia wad i usterek zgodnie z wymaganiami umowy i SIWZ. Szybko, skutecznie i profesjonalnie – tak jak wymagają tego duże inwestycje.

FAQ

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące gwarancji usunięcia wad i usterek.

Czy gwarancja usunięcia wad i usterek jest obowiązkowa w przetargach publicznych?

Tak – w wielu postępowaniach zamawiający wymaga jej jako zabezpieczenia jakości wykonanych prac w okresie po zakończeniu projektu. Wymóg ten wynika z przepisów Prawa zamówień publicznych lub z zapisów umów prywatnych.

Gwarancja należytego wykonania umowy działa w trakcie realizacji kontraktu i zabezpiecza terminowość oraz jakość prac. Gwarancja usunięcia wad i usterek działa już po zakończeniu inwestycji i chroni przed kosztami napraw, jeśli ujawnią się usterki.

Najczęściej wystarczy umowa lub specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ), podstawowe dane firmy oraz dokumentacja potwierdzająca realizację projektu. W wielu przypadkach formalności można załatwić zdalnie.

Koszt to zazwyczaj od 0,25% do 0,5% rocznie wartości zabezpieczenia, w zależności od okresu obowiązywania i oceny ryzyka. To znacznie mniej niż zamrożenie środków na rachunku lub w depozycie.

Zakres ochrony jest określony w treści gwarancji i zwykle obejmuje wady ujawnione w okresie rękojmi lub gwarancji jakości. Wyłączenia mogą dotyczyć np. szkód powstałych wskutek niewłaściwej eksploatacji czy zdarzeń losowych niezwiązanych z jakością wykonanych prac.

Najlepiej bezpośrednio u nas – w kancelarii brokerskiej Janowski & Wspólnicy. Jako doświadczony broker współpracujemy z największymi towarzystwami ubezpieczeniowymi w Polsce, m.in. PZU, ERGO Hestia, Warta czy Generali. Zapewniamy szybki proces, minimalną ilość formalności i gwarancję dopasowaną do Twojego kontraktu. Skontaktuj się z nami już teraz i otrzymaj ofertę w 24h.

Pracujemy z wszystkimi największymi ubezpieczycielami, więc w jednym miejscu porównasz oferty PZU, Warty, ERGO Hestii, Generali i innych. Dzięki temu w kancelarii brokerskiej Janowski & Wspólnicy znajdziesz najlepsze warunki dla Twojej gwarancji.

Najkorzystniej jest zrobić to u brokera, który ma dostęp do wielu ofert – takiego jak kancelaria brokerska Janowski & Wspólnicy. Wynegocjujemy dla Ciebie niższą składkę niż standardowa i dopasujemy warunki do specyfiki Twojego kontraktu. Zadzwoń teraz i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.