Ubezpieczenie kosztów wycofania produktu z rynku (product recall)
Kancelaria brokerska
Janowski i Wspólnicy

Wycofanie produktu z rynku wiąże się dla przedsiębiorcy z dużymi kosztami. W przypadku firm, które eksportują swoje towary na cały świat, konieczność wycofania produktu może powodować wręcz gigantyczne straty. W UE funkcjonują dwa systemy szybkiego ostrzegania, w ramach których dokonuje się zgłoszenia o produkcie niebezpiecznym:
- RASFF (Rapid Alert System for Food and Feed) – system szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych
W 2016 roku Polska zgłosiła 74 produkty – były to głównie orzechy i nasiona oraz owoce i warzywa.
Z punktu widzenia grup produktów najczęściej wycofywanych w UE, na pierwszym miejscu znalazły się owoce i warzywa, następnie suplementy i produkty dietetyczne, mięso, płatki śniadaniowe i pieczywo. - RAPEX (Rapid Alert System) – system szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach nieżywnościowych
W 2016 roku Polska zgłosiła 51 produktów – były to głównie zabawki. W UE wśród niebezpiecznych produktów najliczniejszą grupę stanowiły zabawki dziecięce, pojazdy mechaniczne, ubrania i akcesoria modowe, a także sprzęt elektroniczny.
Systemy RASFF i RAPEX pozwalają na błyskawiczne przekazywanie informacji, a tym samym umożliwiają szybkie podjęcie odpowiednich działań, decyzji np. o wycofaniu niebezpiecznego produktu lub zakazie jego importu. Z drugiej strony producent, dystrybutor, dostawca, importer będzie zmuszony reagować szybko, a jeśli sprzedaje swoje produkty w różnych krajach to także globalnie.

JAKIE PRZYKŁADOWE KOSZTY MOŻE PONIEŚĆ PRZEDSIĘBIORCA W PRZYPADKU WYCOFANIA PRODUKTU Z RYNKU?
Są to:
- koszty związane z samą operacją fizycznego wycofywania wadliwych towarów,
- koszty naprawienia lub ponownego dostarczenia wycofanych towarów,
- koszty wynajęcia dodatkowych magazynów lub siły roboczej,
- koszty utylizacji,
- koszty testów laboratoryjnych,
- koszty związane z przerwą w działalności,
- koszty przywrócenia poziomu sprzedaży i udziału w rynku,
- koszty marketingu w celu odbudowy wizerunku i zaufania do marki,
- zwrot kosztów wycofania poniesionych przez osoby trzecie,
- koszty akcji informacyjnej,
- koszty obrony sądowej.
W pokryciu wszystkich tych i jeszcze innych kosztów pomoże Tobie właśnie ubezpieczenie wycofania produktu z rynku. Dodatkowo, zawierając polisę w wybranych towarzystwach ubezpieczeniowych, możesz liczyć także na wsparcie konsultantów, którzy pomogą Twojej firmie w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej.