OC Spedytora – kompleksowy przewodnik

Czym jest OC spedytora?
OC spedytora (ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora) to polisa chroniąca przedsiębiorcę zajmującego się organizacją przewozów (czyli spedycją) przed finansowymi skutkami szkód powstałych w wyniku nienależytego wykonania umowy spedycyjnej.
Spis treści
ToggleZgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego (art. 794–804), spedytor odpowiada za:
szkody wynikłe z niewłaściwego doboru przewoźnika,
błędne lub niepełne dokumenty przewozowe,
opóźnienia,
uszkodzenia lub zaginięcie towaru, jeśli wynikają z zaniedbań organizacyjnych.
OCS zabezpiecza interesy finansowe firmy spedycyjnej – zarówno wobec klientów, jak i kontrahentów.
Dla kogo jest przeznaczone OC spedytora?
Polisa jest skierowana do:
firm spedycyjnych (krajowych i międzynarodowych),
operatorów logistycznych z usługą organizacji przewozów,
agentów celnych prowadzących działalność spedycyjną,
jednoosobowych działalności pełniących funkcję spedytora.
Nie jest obowiązkowa ustawowo, ale w praktyce jest:
wymagana przez giełdy transportowe,
oczekiwana przez klientów zlecających transporty,
dowodem profesjonalizmu firmy.
Co obejmuje OC spedytora?
Ubezpieczenie obejmuje odpowiedzialność cywilną kontraktową wynikającą z umowy spedycji. W zależności od ubezpieczyciela i zakresu, może zawierać:
Zakres podstawowy:
szkody w towarze (uszkodzenia, zaginięcia),
opóźnienia w dostawie z winy spedytora,
błędna dokumentacja (np. CMR),
niewłaściwy dobór przewoźnika,
szkody powstałe w wyniku rażącego niedbalstwa.
Zakres rozszerzony (opcjonalne klauzule):
przewoźnik umowny – gdy spedytor przejmuje funkcję przewoźnika,
szkody w paletach, opakowaniach zwrotnych,
szkody powstałe podczas załadunku/rozładunku,
przewóz w warunkach chłodniczych (ryzyko rozmrożenia),
szkody wynikłe z błędnego adresowania lub oznaczenia przesyłek,
koszty postępowań sądowych, mediacji, ugód.
OC spedytora vs OC przewoźnika – jaka różnica?
| Cecha | OC Spedytora (OCS) | OC Przewoźnika (OCP) |
|---|---|---|
| Zakres | Organizacja przewozu | Fizyczny przewóz towarów |
| Podstawa prawna | Umowa spedycji (art. 794–804 KC) | Umowa przewozu (Prawo przewozowe / Konwencja CMR) |
| Ochrona | Błędy w organizacji, dokumentacji, doborze podwykonawcy | Szkody w ładunku w czasie transportu |
| Dla kogo | Spedytorzy | Przewoźnicy drogowi |
Ile kosztuje OC spedytora?
Koszt ubezpieczenia OC spedytora zależy od wielu czynników:
Wysokość obrotów – im wyższe, tym większe ryzyko.
Rodzaj i wartość towarów – np. elektronika, alkohol, ADR.
Zakres terytorialny – Polska, UE, międzynarodowo.
Wybrane klauzule dodatkowe – każda zwiększa składkę.
Historia szkód – bezszkodowi płacą mniej.
Suma gwarancyjna – minimalnie 100 000 zł, standardowo 250 000 – 1 000 000 zł.
Przykładowe widełki:
| Typ działalności | Roczna składka |
|---|---|
| Mała firma, krajowa spedycja | od 800 – 1 200 zł |
| Średnia spedycja UE | 1 500 – 3 500 zł |
| Międzynarodowa spedycja z klauzulami | od 4 000 zł do 10 000+ zł |

FAQ
Najczęściej zadawane pytania
Czy OC spedytora jest obowiązkowe?
Nie – ale w praktyce niezbędne. Zleceniodawcy nie podejmują współpracy z firmą bez tej polisy.
Czy jedno OC wystarczy, jeśli spedytor też przewozi?
Nie – wtedy potrzebna jest albo druga polisa OCP, albo rozszerzenie OC spedytora o „klauzulę przewoźnika umownego”.
Czy warto mieć OC spedytora w start-upie logistycznym?
Tak – to niska składka w porównaniu z potencjalnymi roszczeniami, które mogą wynosić dziesiątki tysięcy złotych.
Czy można odliczyć OC spedytora od podatku?
Tak – to koszt uzyskania przychodu (dla JDG i spółek).